ارسال رایگان محصولات بالای 250 هزارتومان و بیشتر
پشتبانی:

021-88596812

پشتبانی:

09919564001

نحوه عملکرد کنتور آب – قسمت اول

نحوه عملکرد کنتور آب – قسمت اول

نحوه عملکرد کنتور آب یکی از پر طرفدار ترین مقاله ها در حوزه تکنولوژی بوده که در این محتوا قصد داریم به صورت کامل با آن آشنا شویم. یکی از تجهیزات مهم در موتورخانه ها استفاده بلند مدت از آن ها در تامین آب مراکز هستند.

کنتور آب یکی از تجهیزات کاربردی برای تعیین مقدار آب مصرف شده در یک ساختمان یا مجتمع و تمام مراکزی که نیاز به آب دارند است. کنتور ها دارای دقت سنجش بالایی می باشد.
سنجش دقیق مصرف از هزینه و مصرف بی رویه جلوگیری میکند.با ایجاد یک نسبت بین مقدار مصرف و هزینه مصرف زمینه صرفه جویی غیر ضروری را فراهم میکند پس در زمان و هزینه کنتور آب به صرفه تر می باشد.

با دریافت خدمات مناسب و کارکرد درست دستگاه هزینه ها قابل بازگشت خواهد بود. همراه تیم فنی و مهندسی ارکا کارون باشید تا به بررسی تخصصی نحوه عملکرد کنتور آب پرداخته و با آن کامل آشنا شویم.

Amazon.com: 15mm 1/2 inch Cold Water Meter with Fittings for Garden & Home Usage Metering Applications Gardening Accessories : Patio, Lawn & Garden

تعریف کلی و نحوه عملکرد کنتور آب

به صورت کلی، کنتور آب جز تجهیزات است که برای اندازه گیری پیوسته آب می باشد. این دستگاه اطلاعات حجم عبوری اب را از یک مسیر که شامل قسمت مختلف می باشد را تعیین می کند. این بخش ها شامل مکانیزم اندازه گیری، تبدیل، شمارنده می باشد. مقدار جریان آب به واسطه کنتور به وسیله ای برای اندازه گیری با علایم یا سیگنال های قابل شمارش تبدیل می شود. عملکرد مکانیکی در اختیار مکانیزم تبدیل شونده قرار می گیرد و به وسیله پردازش مکانیزم قابل رویت است.

دسته بندی کنتور

کنتور آب با توجه به نوع ساختار مکانیزم واندازه گیری مقدار ظرفیت آب، دقت اندازه، شرایط ، رده بندی مکانیزم و میزان دما دسته بندی می شود. بر اساس مکانیسم به کنتور آب پیستونی، کنتور آب ولت من، مولتی جت طبقه بندی می شود. در ادامه با نحوه عملکرد انواع کنتور آب آشنا خواهیم شد.

مدل مولتی جت
دسته بندی کنتور در قسمت و مصارف خانگی از کنتور مکانیکی و مولتی جت خشک و یا نیمه خشک است.

مدل آب مولتی جت خشک
نحوه عملکرد کنتور آب این مدل اینگونه بوده که حرکت و انتقال پروانه به بخش مبدل و شمارنده در کنتور خشک به وسیله آهنربا و جریان مغناطیسی انجام می گیرد.

مدل آب مولتی جت نیمه خشک
در کنتور نیمه خشک انتقال حرکت پروانه به وسیله مبدل و شمارنده به وسیله چرخ دنده و به شکل مکانیکی صورت می گیرد. در کنتور خشک تماس فیزیکی آب با اجزای مانند شمارنده و مبدل حساسیت پایین تری نسبت املاح دارند به همین علت عمر و عملکرد بالاتری نسبت به کنتور نیمه خشک دارند.
انتقال حرکت توربین ها و تبدیل در کنتور هابه واسطه میدان مغناطیسی انجام می شود اما این دستگاه در برابر جریان مغناطیسی صدمه می بیند. در ادامه نحوه عملکرد کنتور آب مدل مولتی جت نیمه خشک، گاهی نیز انتقال حرکت به وسیله مکانیزم مبدل انجام نشود باعث به وجود آمدن دیس کوپلینگ می شود.

این مشکل در مکانیسم های امروزی از حلقه ضد مغناطیس استفاده می شود این امر کیفیت اجزا را افزایش داده و مصرف تکه ها کم می کند.لطمه پذیری عملکرد کنتور خشک در برابر یخ زدن نسبت به کنتور نیمه خشک پایین تر می باشد.

یکی از مزایا و عملکردهای کنتور خشک نسبت به نوع نیمه خشک ان است که به دلیل عدم ورود آب به قسمت هایی بالاتر بخار و گرفتگی در نمایشگر اتفاق نمی افتد.

مدل آب شرب
کنتورهایی هستند که برای مصارف خانگی یا آب شرب از آن ها استفاده می شود؛ برای آنکه صرفه اقتصادی داشته باشد معمولا نوع مکانیکی بکار گرفته می شود. نحوه عملکرد کنتور آب شرب اینگونه بوده که قطعات داخلی شان دارای بخش های مختلفی هستند بخش های تشکیل دهنده کنتور عبارتند از فلومتر و نمایش دهنده آب از لوله عبور میکند و پروانه در داخل آن به حرکت در میاید سبب گردش و بکار افتادن کنتور می شود.

سلسله مراحل شمارنده نیز بکار میافتد و با تغییر اعداد بر روی صفحه نمایشگر حجم آب مصرف شده را نشان میدهد .

اجزای تشکیل دهنده این سیستم

کنتور از بخش های مختلف تشکیل شده است که عبارتند از کالیبراسیون، صافی ورودی و شیر خروجی و صفحه نمایش و بخش مکانیکی، پروانه، صافی نشیمن گاه، صافی پروانه، واشر، قاب و صفحه نمایش که آشنایی با آن در جهت درک بهتر نحوه عملکرد کنتور آب حائز اهمیت است.

پست قبلی

چرا کنتورهای نیرو ارکان کارون انتخاب ماست؟

پست بعدی

کنتور آب چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

تاثیرات مصرف هوشمند آب در ساختمان‌ها

سلام، ثبت نام کنید
و به نیرو ارکان کارون متصل شوید!

اولین کسی باشید که از آخرین روندهای ما مطلع می شود

سبد خرید
ورود

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید